Terug naar overzicht

Online shoppen en garantie: waar heeft u recht op?

Online shoppen biedt u veel voordelen. U hoeft geen mensenzee door te ploeteren, heeft énorm veel keuze en u krijgt uw aankoop in vele gevallen aan de deur geleverd. Maar wat als de broodrooster die u online kocht het na één week laat afweten?

Een fysieke winkel binnenstappen met uw garantiebewijs gaat niet. Toch heeft u recht op een reparatie of vervanging van uw online aankoop. De garantiewet legt uw rechten - en plichten - als (online) koper vast en werd begin juni 2022 aangepast in uw voordeel als consument.

Garantie of niet?

Dit moet u weten:

  • Het maakt niet uit of u uw stofzuiger in een webshop of winkel koopt: als particuliere koper heeft u recht op een wettelijke garantie van twee jaar. Deze garantieperiode geldt bij aankoop van nieuwe, fysieke goederen. Koop u tweedehands of 'refurbished'? Dan geven verkopers vaak de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doen ze dat niet, dan heeft u recht op twee jaar!

  • Kleren en schoenen zijn fysieke goederen: de garantieregels gelden daar dus ook voor.

  • De garantieperiode start op het moment dat u het product ontvangt: houd de factuur en leveringsdocumenten goed bij.

  • Ze geldt in de hele EU. Koopt u een toestel op een Amerikaanse of Aziatische webshop, dan zijn de regels anders: informeer uzelf goed voordat u iets aankoopt.

  • De wettelijke garantieregeling is van toepassing op privé-aankopen door fysieke personen. Zo volgt de laptop die u koopt voor uw bedrijf een andere garantie-logica dan de laptop die u privé koopt voor uw dochter.

  • Garantie geldt alleen voor aankopen die u bij een professionele verkoper doet. Koopt u een tweedehandsauto bij een handelaar? Dan heeft u dus minimaal recht op één jaar. Koopt u die auto bij een particulier, dan heeft u geen garantie.

  • U heeft pas recht op garantie als er echt een verkoop heeft plaatsgevonden. Op een smartphone die u wint bij een quiz heeft u geen garantie. Een smartphone die u voor één euro koopt bij een promostunt wel. En op een smartphone die u gratis krijgt bij aankoop van een televisie, ook.

  • De wettelijke garantie is kosteloos voor de koper. Kosten voor ophaling, terugzending, enzovoort, zijn dus voor de verkoper: hij of zij kan nooit eisen dat u als koper hiervoor opdraait.

  • Verwijst de verkoper u door naar de fabrikant voor het claimen van uw garantie? Laat u niet vangen: de wettelijke garantie moet u afdwingen bij de handelaar, niet bij de fabrikant.

Als koper heeft u ook plichten. U moet als 'goede huisvader' omgaan met het gekochte artikel. Een smartphone die uit uw handen glipt en op een steen terechtkomt, valt niet onder de wettelijke garantie.

Toestel kapot. Wat nu?

Meld het defect aan de verkoper zodra het zich voordoet. Doe dat schriftelijk: via e-mail of aangetekende brief. Snel handelen is belangrijk: het kan een verschil maken. Afhankelijk van de datum waarop u het toestel kocht, zijn uw rechten anders. Sinds 1 juni 2022 gelden in België namelijk nieuwe garantieregels.

U kocht het toestel vóór 1 juni 2022

  • Meldt u het gebrek binnen de 6 maanden na aankoop? Dan kunt u het kapotte toestel ruilen of laten herstellen (u kiest!), tenzij de verkoper kan aantonen dat de fout bij u ligt. In sommige gevallen kunt u een terugbetaling vragen: als het toestel niet hersteld of vervangen kan worden, of als dat onredelijk lang zou duren. De verkoper kan eventueel een bedrag aftrekken voor de periode dat u het apparaat hebt gebruikt.

  • Signaleert u het gebrek na 6 maanden en voor 2 jaar? De wettelijke garantie loopt nog steeds, maar ruilen of laten herstellen kan niet meer zomaar. De verkoper kan u nu vragen om bewijs te leveren dat het probleem al bestond op het moment van levering. En zonder dure expertise is dat meestal moeilijk hard te maken.

  • En wat na 2 jaar? Op grond van wettelijke garantie kunt u niets meer krijgen. Wat nog wel kan, is een beroep doen op de regels rond ernstige verborgen gebreken, want daar staat geen tijdslimiet op. Maar ook dat moet u kunnen bewijzen.

U kocht het toestel op of na 1 juni 2022

U heeft echt recht op de volle twee jaar garantie, zonder die grijze 'na 6 maanden, voor 2 jaar'-zone. Want als u nu een gebrek meldt na 6 maanden na aankoop, dan hoeft u niet meer te bewijzen dat het defect niet door u komt. Het is nu aan de verkoper om dat te doen.

"Die schade was er nog niet toen het product uit ons depot vertrok."

Wat te doen bij een garantiegeschil?

In de praktijk is er toch wel eens discussie over de garantie. De barst in dat tv-scherm: "Die was er nog niet toen het scherm uit ons depot vertrok." En die dienstweigerende tablet: "Die heeft waterschade opgelopen!".

Helaas gebeurt het soms dat een handelaar zijn garantieplicht probeert te omzeilen. Juridische hulp is in dat geval een solide stok achter de deur. Een rechtsbijstandverzekering biedt dat gemak.


Miglia-advies nodig?


FSMA 0885.868.435 RPR Gent – Fintro is een afdeling van BNP Paribas Fortis NV, Warandeberg 3, 1000 Brussel (RPR Brussel –BTW BE 0403.199.702). De Fintro agenten zijn bij de FSMA als verzekeringsmakelaar ingeschreven. V.U. Steve Sax, Fintro Oostakker, Oostakkerdorp 38, 9041 Oostakker. Fintro Oostakker Miglia bv is gehouden aan de FSMA gedragscode.



Beleid belangenconflict | Gedragsregels Tussenpersoon | Duurzaamheidsbeleid | Remuneratiebeleid

Miglia maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door op accepteren te klikken,

gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.